با گذشت زمان انواع مختلفی از سقف‌های شیروانی و یا آلاچیق‌ها و یا کرکره مغازه‌ها از طرح خاصی از ورق‌های فولادی ساخته شد. ورق کرکره انواع مختلفی دارد که با توجه به طرح هرکدام از آنها، کاربردشان نیز فرق خواهد کرد. ورق کرکره دارای ویژگی‌های خاصی بوده که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ورق کرکره چیست؟

در واقع ورق کرکره نوعی از ورق گالوانیزه به حساب می‌آید که با اعمال فرمینگ و شکل‌دهی خاص بر روی آن‌ها، طرحی به شکل کرکره مغازه‌ها از آن تولید می‌شوند. این محصول دقیقا شکل و ظاهری شبیه به کرکره مغازه دارد و به همین دلیل به این اسم نامگذاری شده است. ورق کرکره از ورق نازک فولادی، آلومینیومی و یا پلاستیکی ساخته می‌شود. سطح این ورق‌ها موج‌دار و سینوسی می‌باشد. این شکل از سطح به این دلیل است که هنگام بارش باران، قطرات آب بر روی آن باقی نماند. دلیل دیگر، بالا بردن مقاومت و استحکام این ورق می‌باشد.

فرآیند تولید کرکره​​​​​​

مزایای ورق کرکره‌ای چیست؟

  • ارزان‌ترین حالت شکل دهی ورق رنگی می‌باشد.

  • خاصیت جوش پذیری، فرم پذیری و رنگ کاری دارد.

  • مناسب برای انتقال آب باران، برف از سقف‌های شیبدار است.

  • به دلیل داشتن وزن کم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشد.

  • دارای ظاهری زیبا، استحکام بالا، مقاوم در برابر زلزله و آتش‌سوزی می‌باشد.

  • این ورق دارای محدودیت طول نیست و براساس درخواست مشتری طول آن تعیین می‌گردد.

  • ورق کرکره‌ای به دلیل اینکه جز ورق گالوانیزه است، در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد و عمر مفید این ورق بین ۲۰ الی ۳۰ سال است.

کاربرد ورق کرکره

معمولا همه افراد با شیروانی ‌هایی که از ورق های کرکره ساخته شده‌ اند، آشنایی دارند. چرا که هروزه در اطرافمان بسیاری از انواع آن را می‌بینیم. همچنین کرکره مغازه ‌ها یک نوع حس نوستالژی به ما می‌دهند. قطعاً ورق های کرکره به دلیل استحکام، مقاومت بالا در برابر آسیب و باران، نصب آسان و هزینه‌ کم بهترین گزینه برای این موارد محسوب می‌شوند. همچنین ورق کرکره در کارهای ساخت و ساز، کشاورزی و حتی تجارت و کارهای صنعتی کاربردهای بسیاری دارد. 

از کاربردهای دیگر ورق کرکره می‌توان به حصارکشی باغ‌ ها و زمین ها اشاره نمود. از این محصول برای ساخت سوله ‌ها و پارکینگ یا حتی انبارها نیز استفاده می شود. قیمت مناسب ورق کرکره سبب شده است تا از این محصول در سقف آلاچیق‌ها و یا سقف‌های کاذب نیز مورد استفاده قرار گیرد‌. با وجود سبکی، این ورق‌ها از استحکام بالایی برخوردار هستند و درنهایت کاربرد‌های فراوانی نیز دارند. امروزه برای دوام بیشتر این ورق ها از پوشش سرامیکی و یا نانوتکنولوژی نیز بر روی آن‌ها استفاده می ‌شود که دوام، ماندگاری و طول عمر آن‌ها را بسیار بیشتر می‌ کند.

انواع ورق‌های کرکره

انواع ورق کرکره

ورق‌های کرکره دارای انواع مختلفی هستند؛ در نتیجه کاربردهای فراوانی دارند‌. این نوع ورق مخصوص و موج دار با توجه به‌ نیاز جامعه در متریال ها و رنگ ‌ها و شکل‌ های زیادی در کارخانه ‌ها و کارگاه ‌های دارای دستگاه رول فورمینگ تولید می‌شوند. انواع ورق های کرکره‌ای از نظر شکل ظاهری متفاوت هستند. از پرفروش ترین نوع آنها می‌توان به ورق ذوزنقه، ورق شادولاین و ورق سینوسی اشاره نمود. ورق سینوسی از پرطرفدارترین شکل این محصول به حساب می‌آید.

انواع ورق کرکره‌ای از نظر جنس آنها شامل دو گروه فلزی و غیر فلزی می شود. انواع ورق‌های کرکره ‌ای فلزی شامل گالوانیزه، استیل، ورق ‌های روغنی یا ورق نورد سرد، ورق‌ های سیاه یا ورق نورد گرم، ورق ‌های پانچ، ورق ‌های اسید شویی، ورق ‌های آلومینیوم، ورق ‌های آجدار و ورق ‌های آلیاژی می‌شوند. ورق کرکره رنگی بسیار پرکاربرد و مهم است. ورق های کرکره ‌ای غیر فلزی نیز شامل انواع مختلفی از جمله ایرانیت، آردواز، سفال، دکرا، شینگن، آندولین، آندوویلا و غیره می‌باشد که این دست از محصولات نیز همانند جنس فلزی آنها در رنگ بندی های مختلفی تولید و عرضه می‌شود.

همه چیز درباره سقف های شیروانی

فرآیند تولید ورق کرکره‌ای 

از گذشته تا کنون در ساختمان سازی استفاده از ورق‌های کرکره به جهت زیبایی و قیمت مناسبی که دارند، بسیار پرکاربرد بوده‌اند. باید بدان نکته توجه داشته باشید که فارغ از زیبایی و قیمت مناسب، مقاومت و طول عمر این ورق‌ها بیشتر پر اهمیت هستند. بنابراین، برای بالا بردن مقاومت و استحکام بیشتر این ورق‌ها برنامه ریزی های بسیاری صورت گرفته است. در تولید این محصول از طریق فرآیند گالوانیزه، مقاومت و استحکام ورق‌ها را افزایش می‌دهند تا از این طریق، ورق‌ها در برابر فرسایش، رطوبت و اکسید شدن مقاوم‌تر شوند.

 از دستگاه رول فورمینگ جهت تولید این ورق استفاده می‌شود. چنانچه در کارخانه ای‌ تولید ورق کرکره و گالوانیزه با هم صورت گیرد، دستگاه رول فورمینگ در قسمت پایانی خط تولید ورق‌های گالوانیزه و ورق‌های رنگی قرار می‌گیرد. در غیر این صورت، دستگاه رول فورمینگ، ورق‌های گالوانیزه را هم شکل می‌دهد. دستگاه رول فورمینگ در دو حالت مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از: حالت سرد و حالت گرم

همه چیز درباره ورق های کرکره

از حالت گرم این دستگاه نیز برای تولید کرکره با ضخامت‌های بیشتر و از حالت سرد دستگاه رول فورمینگ برای تولید نوع نازک این نوع ورق با ضخامت‌های کم استفاده می‌شود. در دستگاه رول بازکن، رول ورق گالوانیزه بسته می‌شود و قسمت ابتدایی ورق دردستگاه رول فورمینگ قرار داده می‌شود. غلتک‌های بسته شده در دستگاه متناسب با شکل خود، ورق‌های گالوانیزه را به طرح‌های مختلفی در می‌آوردند.

سخن پایانی

ورق‌های کرکره در انواع و رنگ های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند و در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضخامت و مقاومت آن‌‌ها با توجه به کاربرد ورق کرکره متفاوت است. در این مقاله قصد داشتیم به بررسی چگونگی تولید این محصول بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0